Wycieczka do Polski – 11.19.10 – 11.28.10

W dniu 19 listopada 2010 roku grupa trzydzieściorga młodych ludzi, studentów polskich szkół sobotnich wraz z opiekunami, znalazła się na pokładzie Polskich Linii Lotniczych LOT, aby po kilkunastogodzinnej podróży spędzić dziewięć najbliższych dni w kraju rodzinnym swoich rodziców i dziadków. Organizatorem wycieczki, już po raz siódmy, był pan Zbigniew Piwoni, prezes Polskiej Szkoły im. Mikołaja Kopernika w Niles. W wycieczce udział wzięła młodzież z kilku polskich szkół.  Ze szkoły Pułaskiego na wycieczkę pojechało sześć osób. Na lotnisku w Warszawie czekał na nas luksusowy autokar PKS.  Zmęczeni, ale żądni wrażeń, udaliśmy się w kierunku Gdańska. Plan wycieczki obejmował zwiedzanie Polski od morza do gór. Trasa przebiegała od Gdańska przez Malbork, Frombork, Toruń, Warszawę, Lublin, Sandomierz, Wieliczkę, Kraków i Częstochowę. Chociaż nie udało się nam osobiście spotkać w Gdańsku z byłym prezydentem Polski, Lechem Wałęsą, pracownicy jego biura przyjęli nas bardzo gościnnie. Każdy miał okazję zrobić sobie zdjęcie w prezydenckim fotelu. Wysłuchaliśmy koncertu organowego w Gdańsku Oliwie, zwiedziliśmy Starówkę Gdańską, Westerplatte, zamek w Malborku i wzgórze katedralne we Fromborku.
Kolejny dzień naszej wycieczki to pobyt w Toruniu: wizyta w ośrodku Radia Maryja, TV Trwam oraz w Wyższej Szkole Kultury Medialnej. Po zaopatrzeniu się w sławne toruńskie pierniki udaliśmy się do Warszawy. Niezwykle ważnym punktem naszej podróży po Polsce była wizyta w Pałacu Prezydenckim i spotkanie z panią prezydentową Anną Komorowską. Zwiedziliśmy też Sejm i Senat RP, Zamek Królewski, Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Muzeum Olimpijskie. W Lublinie poznaliśmy warunki, w jakich uczą się nasi rówieśnicy w Polsce. Na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej ( UMCS)  zamieniliśmy się w studentów słuchając wykładu z fizyki i chemii. Wieczorem, przy blasku świec, gospodarze UMCS ugościli nas wspaniałą kolacją z okazji Święta Dziękczynienia, którą  zakończyliśmy niezapomnianą dyskoteką w klubie studenckim.
Wizyta w Kopalni Soli w Wieliczce przyniosła kolejną porcję niezapomnianych wrażeń. Zejście schodami do kopalni, wspaniałe groty i ich wystrój zrobiły na nas bardzo duże wrażenie.  Kolejny etap naszej wycieczki to Kraków i spotkanie z osobistym sekretarzem Jana Pawła II, kardynałem Stanisławem Dziwiszem. Ogromnym przeżyciem była dla nas możliwość osobistego poznania osoby, która towarzyszyła Ojcu Świętemu zarówno w Watykanie, jak i we wszystkich stu czterech podróżach zagranicznych. Zwiedziliśmy też Wawel, Kościół Mariacki, Sukiennice i, oczywiście, mięliśmy czas, aby zaopatrzyć się w pamiątki. Niezapomnianym przeżyciem było dla nas zwiedzanie “Byłego Niemieckiego Nazistowskiego Obozu Zagłady Auschwitz – Birkenau” w Oświęcimiu.  Dla wszystkich był to moment wzruszenia i zadumy nad historią oraz tragicznym losem człowieka.
Wieczorem, pomimo siarczystego mrozu, udaliśmy się na kulig.  Chyba nikt z nas nie zapomni smaku bigosu i pieczonych kiełbasek w góralskim szałasie.  Niestety, nasz pobyt w Polsce dobiegał końca…
W drodze do Warszawy wstąpiliśmy do Klasztoru Ojców Paulinów na Jasnej Górze, aby podziękować naszej Matce Boskiej Częstochowskiej  za udaną wycieczkę.  Nasza wycieczka „od morza po gór szczyty” to nie tylko zwiedzanie wielu miejscowości, pereł historii Polski.  Wielu z nas z łezką w oku wspomina noclegi u sióstr brygidek w Gdańsku Oliwie czy pyszne obiady u pani Eli w Bufecie Zamkowym w Warszawie.  Młodzież  długo pamiętać będzie przeżycia z „zielonej nocy” w hotelu Cracovia.   Przez cały okres pobytu w Polsce towarzyszyli nam pracownicy telewizji Trwam.  Nasza przygoda z Polską została utrwalona na taśmie.  Znajomości i przyjaźnie zawarte w czasie  tej wycieczki trwają do dziś i mamynadzieję, że przetrwają długie lata.